Adana’nın Feke ilçesine bağlı Tapan bölgesindeki kadınların azmi ve devlet destekleri, kırsal kalkınmada bir başarı hikayesine dönüştü. ORKÖY ve genç çiftçi projelerinden yararlanan kadın girişimciler, yıllar önce çorak arazileri lavanta bahçelerine dönüştürmekle kalmayıp, şimdi de seracılıkla %50 hibe alarak yeni gelir kapıları açıyor.
Kışın marul, yazın ise domates üreten kadınlar, lavanta bahçelerinde de ziyaretçileri ağırlarken, sera üretimi ile müşteri taleplerini karşılamaya çalışıyor. 2009 yılında su bulunmadığı için atıl kalan araziler, Orman ve Köy İlişkileri Dairesi Başkanlığı’nın desteği ile yeniden hayata geçti. Kısa sürede, Paşalı Mahallesi’nde yaşayan kadın girişimcilerden biri olan Hilal Köz'ün öncülüğünde ilk sera kuruldu ve bölgenin tarımsal potansiyeli arttı.
Hilal Köz, Tarım ve Orman Bakanlığı’nın ORKÖY Projesi sayesinde serasının açılışını yaptığını belirterek, “Bir arkadaşımın başka bir yerde yaptığı seraya özenerek başladım. Proje kapsamında %50 hibe alarak seramızı kurduk” dedi. Köz, köylerindeki klasik tarım uygulamalarının yetersiz olduğunu, seracılığın ise su tasarrufu sağladığı için önemli bir alternatif oluşturduğunu ifade etti.
500 metrekarelik serasında ilk olarak marul üretmeye başladı. Geçen yıl 1600 adet marul ektiğini belirten Köz, “Kazandığım parayla domates fidesi aldım, böylece sera kendi içerisinde gelişmeye başladı. Bir seradan 500-600 bin lira gibi bir gelir elde edebilmek mümkün” diye ekledi. Üretmenin kendisi için büyük mutluluk olduğunu vurgulayan Köz, “Gittiğim yerlerde ilk özlediğim yer seram oluyor. Üretmek benim için çok heyecan verici” ifadelerini kullandı.
Seraların kısa sürede ilgi gördüğünü belirten Köz, “Köyümüzde artık 5 sera var. Herkes üretime katılıyor ve siparişlere yetişemiyoruz. Geçen yıl marullarımızı 35-50 lira arasında sattık ve Çukurova'ya marul göndermeye başladık” şeklinde konuştu.
Paşalı Mahallesi sakini Ayşe Başer, yıllar önce atılan adımın büyük bir başarıya dönüştüğünü ifade ederek, “Doğma büyüme burada yaşıyorum. Önceden kimse bize inanmıyordu ama şimdi ekmeğimizi kazanıyor, üretim yapıyoruz. Çorak arazilerimiz yeniden değerlendi” dedi.
ADANA'NIN FEKE İLÇESİNE BAĞLI TAPAN BÖLGESİNDE KADINLARIN AZMİ VE DEVLET DESTEKLERİYLE BAŞLAYAN ÜRETİM YOLCULUĞU, KIRSAL KALKINMADA BAŞARI HİKAYESİNE DÖNÜŞTÜ.